nie mylolilolie fish..klik.klik.ntuk bg fish makan :)

Tuesday, January 25, 2011

..mencari KASIH SAYANG..

pada suatu hari di sekolah,
seorang murid bertanya pada gurunya.
ketika itu guru tersebut sedang mengajar mengenai kasih sayang.

PELAJAR:"cikgu,mcm mana kita nak pilih seseorang yg 
terbaik sebagai org yg paling kita sayang?
mcm mana juga kasih sayang tu nak berkekalan?"

CIKGU:"ok,kamu ikut ape yang saya suruh.
kamu pergi ke padang.kamu berjalan diatas rumput 
sambil memandang rumput didepan kamu.
pilih yg PALING cantik tanpa menoleh ke belakang lg walau skali.
dan petik rumput yg PALING cantik.
bawa ke kelas..."

apabila pelajar tersebut pulang ke klas,
tiada sehelai rumput pun di tangannya.
cikgu bertanya,kenapa tiada rumput yg dipilih?

PELAJAR:"tadi masa saya berjalan,
saya cari lar rumput yg paling cantik.
memang ade byk yg cantik tp,cikgu kata petik yg paling cantik 
jadi saya terus berjalan ke depan mencari yg paling cantik 
tanpa menoleh ke belakang lg.
tp sampai di penghujung padang,saya tak jumpe pun yg paling cantik.
mungkin ade diantara yg dibelakang paling cantik.
tp cikgu cakap tadi tak boleh menoleh ke belakang semula.
jadi tiada lar rumput yg boleh saya petik.."

CIKGU:"ya,itulah jawapannya.
maknanya apabila kita telah jumpa dgn org yg kita syg,
jgnlah kita mencari lg yg lebih baik dari itu.
kita patut hargai org yg ade didepan kita sebaik2nya.
jgn kita menoleh kebelakang lg krn yg dah berlaku tetap dah berlaku.
semoga yg berlalu tidak berulang lg.
dan ingatlah org yg kita syg itulah yg PALING cantik dan PALING baik.
walaupun nk ikutkan byk lg yg cantik dan baik mcm rumput tadi...."


sudah baca kalau suka rajin-rajin lar click button LIKE